دو خبر وزیر راه برای حوزه حمل و نقل

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) و تسریع در عملیات اجرایی اتصال خط آهن خرمشهر به بصره دو خبری بودند که وزیر راه در سفر به خرمشهر اعلام کرد

وزیر راه و شهرسازی در سفر به خرمشهر دو خبر یعنی سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) و تسریع در عملیات اجرایی اتصال خط آهن خرمشهر را اعلام کرد و گفت: باید با ریل پایه کردن بنادر و مکانیزه کردن انبارداری، ارزش افزوده ایجاد کرده و موجب رونق اقتصادی در کشور شویم.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران ارزش این پروژه‌ها را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها با مشارکت و سرمایه گذاری فعال بخش خصوصی افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در بنادر این است که توان اقتصادی ایجاد شود و تولید بار صورت بگیرد. این مهم هم در رونق ترانزیت موثر است و هم در تولید، اشتغال و نقش آفرینی برای ارتقای اقتصادی کشور، منطقه و به ویژه استان خوزستان تاثیر مثبت دارد.

اسلامی با اشاره به وجود پسکرانه ۱۱ هزار هکتاری در بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی آن گفت: هزار و ۳۰۰ هکتار از این پسکرانه امروز زیر پوشش قرار دارد. شرکت‌های گوناگونی که امروز در بندر فعال هستند، هم در حوزه انبارداری و نقل و انتقال بار و هم در حوزه ایجاد ظرفیت فرآوری فعالیت می کنند.

وی افزود: امروز از فرآوری دانه‌های روغنی بازدید کردم. این فعالیت‌ها از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند تولید بار داشته باشند و با ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد خام، به صادرات منجر شوند.

اسلامی مکانیزه کردن سیستم های تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: این اقدام می‌تواند میزان توقف کشتی ها را کاهش دهد. امروز شاهد استفاده از سیستمی هستیم که قدرت تخلیه ده هزار تن دانه روغنی و غلات در روز را دارد و می تواند یک محموله ۶۰ هزار تنی را ظرف ۶ روز تخلیه کند.

وی ادامه داد: این اتفاق ارزش افزوده ایجاد می کند و کمیت و کیفیت حمل بار را افزایش می‌دهد.

عضو کابینه دوازدهم اتصال بنادر به شبکه ریلی را یک ضرورت خواند و گفت: ما باید بتوانیم شبکه ریلی خود را به مراکز بار متصل کنیم که قدرت جابجایی بار افزایش پیدا کند.

اسلامی کاهش قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان را نتیجه این اقدام دانست و افزود: اتصال مراکز بار به شبکه ریلی همچنین از تحمیل بار زیاد و خارج از حد تحمل به جاده‌ها جلوگیری می کند.

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری برای ریل پایه کردن بنادر خبر داد و گفت: یکی از مراکزی که امروز مورد بازدید قرار گرفت، انبار مکانیزه دانه است که با سیستم مکش به کشتی متصل است و می‌تواند تحرک متفاوتی را برای تخلیه و بارگیری ایجاد کند.

وی به احداث پایانه های نفتی در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: این پایانه‌ها سوآپ و ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی را انجام می‌دهند و با سرمایه گذاری شایسته بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.

 

تحول در تبادلات تجاری و مسافری با پیوستن شبکه ریلی به نظام لجستیک

وزیر راه و شهرسازی با اشاره با سودمند توصیف کردن مذاکرات وزارت امورخارجه با کشور عراق گفت: امیدوار هستیم عملیات اجرایی اتصال خط آهن خرمشهر به بصره هرچه سریع‌تر فعال شود.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از بندر خرمشهر نیز در جمع خبرنگاران دیدن قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در این بندر وجود دارد را هدف بازدید خود دانست و گفت: به دنبال آن هستیم که ظرفیت‌ها و کاستی‌های پروژه‌های در حال اجرا را شناسایی کنیم و به همین دلیل پروژه‌های مربوط به راه و مسکن و شهرسازی و همچنین بافت فرسوده در این سفر مورد بازدید قرار گرفت.

اسلامی با اشاره به بازدید دیروز خود از بنادر حضرت امام (ره) و ماهشهر ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که فرصت ایجاد کسب و کار و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی برای تقویت قدرت لجستیک کشور فراهم شود. به نحوی که فعالیت‌‌های اقتصادی در پسکرانه‌ها که هم شامل تولید بار و هم فراوری می‌شود، بتواند به شناسایی مقاصد مختلف داخلی و خارجی برای فعالیت تجاری منجر شود.

وی در ادامه پیوستن شبکه ریلی به نظام لجستیک را یک امر ضروری خواند و گفت: باید بتوانیم بار را به وسیله ریل به تمام نقاط کشور در بخش مسافری و هم بخش باربری ارسال کنیم  تا به این نحو تحولی در تبادلات تجاری و مسافری کشور ایجاد شود.

تاکید دولت برای اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به پروژه لایروبی اروند گفت: ایران سهم خود را از این پروژه انجام داده است و در حال حاضر منتظر انجام تعهدات طرف عراقی هستیم. در حال حاضر خارج کردن مغروقات از اروند آغاز شده است و مهم این است که دستگاه دیپلماسی بتواند با کشور دوست و برادر عراق هماهنگی‌های لازم را برای احیای فعالیت در این آبراه تاریخی انجام دهد تا مجددا کشتیرانی همچون سابق در اروند رونق بگیرد.

وی ادامه داد: این پروژه مشکل اعتباری ندارد و مشکل آن تنها هماهنگی بوده است. ایران سهم خود را انجام داده و این سهم دولت عراق است که تعیین تکلیف شود.

محمد اسلامی در ادامه با اشاره به پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به عراق گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم و در اولویت دولت است که مورد تاکید رئیس جمهوری هم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه خط راه‌آهن خرمشهر از طریق شلمچه و عبور از اروند به بصره و خط آهن کشور عراق متصل می‌شود، ادامه داد: توافقات اولیه این پروژه انجام شده و تامین مالی آن از طرف ایران انجام خواهد شد.

اسلامی به مذاکرات هفته جاری وزیر امورخارجه با طرف عراقی اشاره کرد و گفت: موضوع راه آهن خرمشهر – بصره در این مذاکرات دنبال شده است. همچنین تفاهمنامه‌ها با سرمایه‌گذار به امضا رسیده و امیدواریم هماهنگی‌های آن هرچه سریع‌تر نهایی شده و ما بتوانیم این خط آهن ۳۵ کیلومتری را به همراه پل آهن روی رود اروند را هرچه سریع‌تر آغاز کنیم.

وی ادامه داد: به این طریق تبادلات کالا و جابه‌جایی مسافر با کشور عراق از طریق ریل نیز میسر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این پروژه باید سال گذشته شروع می‌شد، گفت: منتظر هماهنگی‌های نهایی برای آغاز پروژه هستیم. مذاکرات هفته جاری وزیر امورخارجه با دولت عراق مذاکرات سودمندی بوده است و امیدواریم که به دنبال این مذاکرات تصمیم نهایی اتخاذ شود تا عملیات را آغاز کنیم.

کد خبر 26345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =